måndag 2 februari 2009

Rörelsens kraft

Nyduschad, nyäten och nöjd. Efter en arbetsdag med lätt huvudvärk, tog jag mig till detta fenomoen som heter FRISKIS & SVETTIS! Två gånger i veckan försöker jag komma dit, och två gånger i veckan är det poweryoga som gäller. Veckan avslutas med några hundra meters simning om allt går som jag vill. Jag mår bra av att röra på mig, men makterna ska veta att det krävs sin kvinna för att komma iväg på dessa pass!

Klockan 17 på måndagar erbjuds ett medelpass i Sävehallen i Visby. Det är KNÖKfullt än så länge, nyårseffekten sitter i. Tjugo minuter i fem stänger man dörrarna, då är vi fulltaliga. Om vi ska kunna vifta och skutta obehindrat, går det inte att ta in hur många som helst. Jag känner viss tveksamhet till att ta mig dig så tidigt, och under lång tid trängas i enbart väntan på det magiska klockslaget. Men det är värt det!

I kväll var det en vikarierande ledare från fastlandet, närmare bestämt Huddinge. Ett jättebra pass, jag var fullständigt slut och svetten rann efteråt. Det ska något visst till för att få mig så kämpaglad att svetten rinner. Det hemliga receptet heter bra musik, rörelser som är roliga och inte för svåra, och en ledare som hela tiden generöst berömmer. Jag suger åt mig och tar i lite till!

Det roligaste av allt var att jag fick en riktig backlash under passet. Han använde rörelser som jag lärde mig i tidernas begynnelse, i Friskis & Svettis i Norrtälje på 80-talet. Kanske till och med sent 70-tal, om jag anstränger minnet. Gamla hederliga Friskis-moves, så det stod härliga till.

Och huvudvärken släppte, som genom ett under. Jag VET ju att det alltid blir så.

Nu är jag vederkvickt och oerhört nöjd med mig själv. Längtade hit till bloggen för att riktigt få dela med mig av underverket som heter motion. Nu ska jag hårdkoka två ägg att ta med i morgon bitti, för då måste frukosten tas med till jobbet. 06:15 tar jag bilen till Visby för att börja dagen med ett härligt yogapass. Återkommer om detta!

Inga kommentarer: