fredag 1 januari 2010

Filmtajm

I går på nyårsafton frossade jag i filmtittande, något jag nästan aldrig gör. Först ut var "Dirty dancing" (ärligt talat - finns det något mer glimrande att se?), sen hade jag en kvart på mig att gå på toa och sätta på kaffe innan det var dags för "Livet är underbart" med James Stewart från 1946. Se den om du inte redan gjort det, den är lite lustig i sin enkelhet och förutsägbarhet, men budskapet är universellt och gångbart än i dag.

Under kvällen visades "Sömnlös i Seattle" med Tom Hanks och Meg Ryan, som det visade sig att både jag och Bosse hade lyckats undgå sedan den kom ut 1993. Varför, undrar jag? Den var riktigt trevlig, och dugliga skådisar kan göra vilken film som helst till mästerverk. Men det vi fastnade mest för var soundtracket, som jag genast laddade hem från iTunes och brände ner. Gamla härliga låtar med artister som Patsy Cline och Jimmy Durante för att nämna några.

I dag faller snön här på Gotland. Jag ska lämna ön för några dagar och lämna Bosse, hund och katt, för att umgås med mormor och mor (och Roffe förstås!) över en hel hoper gamla fotografier som vi ska sortera. Ska bli kul!

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Dirty Dancing och Sömnlös i Seattle är verkligen med bland mina favoritfilmer!

Ha en trevlig resa och en god fortsättning på 2010.

Kram Ingrid

Marie sa...

Kul med gamla filmer, och inte minst musik som man gillar. Kram

Annika Estassy sa...

Alla de där romantiska filmerna med Meg Ryan & Co brukar ha jätte härlig musik. De kan sin sak jänkarna!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

När mina tjejer och jag är lite deppiga är French Kiss med Meg Ryan en osviklig medicin, har du sett den? Också härlig musik.

Maria Björkman sa...

Nej Eva, den har faktiskt kvar att se. Tack för tipset!