Mycket prat om varumärket, målgrupper, grafisk profil, den ideella sektorn, kommunikationsstrategier... etc. Jag som tycker det här är högintressant, antecknar för glatta livet och försöker komma ihåg allt som sägs, men det är naturligtvis omöjligt. Nu sitter jag dessutom och försöker renskriva mina anteckningar, medan jag kommer ihåg vad som sades.
Bland annat fick vi en dragning om Generation Ordning, av Sofia Johnsson från Kairos Future. Intressant och häpnadsväckande. Den nya generationen unga, är riktiga moraltanter. Deras ideal och mål i livet är att hitta den rätta, få ett bra jobb (gärna som ingenjör), bilda familj och hitta drömboendet. Mångas ideal är kyskhet, nykterhet och återhållsamhet i allmänhet. Åldern för förstagångsföderskor sjunker för första gången på 30 år. Men hallå! Var tog rebellerna vägen?? Se bara på det här:
- På 1960-talet revolterade man genom Woodstock och hippierörelsen
- På 1970-talet revolterade man genom att demonstrera, helst EMOT det mesta
- På 1980-talet revolterade man genom att lyssna på hårdrock eller synth
- På 1990-talet revolterade man genom att svina på Hultsfredsfestivalen och rejvpartyn
- På 2000-talet revolterar man genom att.... delta i Allsång på Skansen!!!
Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här, och kommer kanske att göra det också. Men jag kan inte undanhålla er dessa nya folkgrupper:
- Moklofs - mobile kids with lots of friends
- Yupplots - young people/parents with lack of time
- Sallies - senior affluent life lovers enjoying second spring
2 kommentarer:
Jag älskar att få grotta ner mig i den typen av ämnen du beskriver, älskar kommunikation!
Jag tänker bilda en egen folkgrupp - Mallies (middle aged life lovers indeed)!
Intressanta ämnen att lyssna till... kommunikation är alltid viktigt, men kanske speciell idag när vi kommunicerar så mycket via andra medier än öga mot öga.
Sällar mig gärna till Annikas folkgrupp! :)
Skicka en kommentar