fredag 13 mars 2015

En halvtidspolitikers vardag...

Vecka nr 2 som halvtidspolitiker blev rätt fullspäckad. När nu fredagkvällen kommit har jag sjunkit ner djupt i soffan, rätt trött i huvudet.

Med mitt uppdrag som SONs (Socialnämndens) ordförande fick jag fler "på köpet". För den som inte är helt bekant med den här världen, kanske det kan vara intressant att få en inblick. Annars är det bara att sluta läsa, men jag tänker att jag ju faktiskt är gotlänningarnas representant och då har ju alla rätt att veta hur saker hänger ihop. Så här har min vecka sett ut:

Måndag
Detta var en ABF-dag. Jag har som ambition att vara på expeditionen i snitt två arbetsdagar per vecka. Inte nödvändigtvis heldagar, men sammantaget. Det kan spricka ibland, men då tas det säkert igen veckan därpå. Jag håller noga reda på det, det känns viktigt att finnas för medarbetarna då och då, fysiskt. 


När kvällen kom, cyklade jag till en av stans skolsporthallar, för att närvara på evenemanget "Underbara ungdomar" som var arrangerat av Tryggare Gotland där jag ingår i mitt nya uppdrag. Jag tyckte jag ville se vad detta var, och fick uppleva bl a en jättebra föreläsning om tonåringar. Intressant!

Tisdag
09:00-16:00
Utbildningsdag för SON, en hel dag fylld av information om SoL, LSS och många delar av socialtjänstens verksamheter. Dugliga tjänstemänniskor från förvaltningen MATADE oss med kunskap! Jag som gillar att lära mig sög in så mycket jag orkade, förstås. Jag är oförmögen att göra annorlunda...


17:00-19:00
Jag cyklade till Arbetarrörelsens hus, där jag också har min arbetsplats, för ett gruppmöte. Det var den rödgröna gruppen i SON, det vill säga Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets representanter i nämnden som tillsammans diskuterade igenom morgondagens arbetsutskott.

Onsdag
09:00-12:00
SON au, vilket betyder Socialnämndens arbetsutskott. Det är en liten grupp personer ur nämnden från olika partier som tillsammans med förvaltningsdirektören och nämndsekreteraren går igenom de ärenden som kommer upp på nästkommande nämndmöte. 

Eftermiddagen var ABF-tid, jag cyklade till expeditionen där jag tillbringade resten av arbetsdagen.

17:00-18:30
Nytt gruppmöte, den här gången dags för RS s-grupp inför RS au:s möte. Det betyder att socialdemokraterna i Regionstyrelsen träffades för att diskutera  morgondagens dagordning i Regionstyrelsens arbetsutskott...

Kväll
Dags att bli underhållen! Gotlands Improvisationsteater hade sin årliga Guldbockengala på Munkkällaren, och vi hade biljetter och bord för ett par timmars bra underhållning. God mat och några hjärtliga skratt!



Torsdag
09:00-15:00


Regionstyrelsens arbetsutskott (RS au). Det har samma funktion som SONs au, bereder ärenden inför Regionstyrelsens sammanträden. Jag är bara ersättare, men fick tjänstgöra idag eftersom Meit var bortrest. Det var fullspäckat med ärenden och duktiga föredragande, så vi tog bara 15 min lunch för att hinna med allt. 

15:30
Jag hade inbokad tid på Regionens vaktmästeri för att fotografera mig och få ett passerkort till Visborg (kommunhuset).

Kvällen tillbringade jag hemma, med att ABF-jobba vid köksbordet och prata lite med dottern.

Fredag
Förmiddag
ABF-tid, och sedan länge inplanerat månadsmöte med personalen. 

Lunch
Träffade "min" förvaltningsdirektör på Socialförvaltningen över en lunch på Form Visborg, för att förbereda oss för eftermiddagens övningar.

13:00-15:30
Dialogmöte med regionledningen, där vi tillsammans pratade målresultat för region och förvaltning, samt diskutera utmaningar och framtid. Jätteintressant, och mycket imponerande insats av förvaltningens tjänstemänniskor, ännu en gång.


Kväll
Soffhäng, och vila av mitt arma proppfulla huvud. Tack alla vänliga och professionella människor jag mött den här veckan, och som berikat mitt liv och tagit hand om mig. Ni vet vilka ni är!

Inga kommentarer: