söndag 11 mars 2012

Tips för en bättre hälsa!



I går när jag gjorde ett yogapass på egen hand hemma, slog det mig hur fantastisk snäll min kropp är mot mig. Under yogaklasserna jag går i veckorna, betonas alltid att vi ska lyssna på kroppen och vara extra snälla mot den där vi känner att det tar emot alltför mycket. Det får aldrig göra ont. När "fröknarna" pratar om att "ni som har problem med knäna" eller "ni som har problem med ländryggen" eller "var varsamma med fotlederna" etc, behöver jag aldrig vidta åtgärder.

Mina knän har aldrig gjort ont. Jag har aldrig problem med ländryggen. Mina leder är i allmänhet mycket vänliga mot mig, det som kan krångla är bröstrygg och mer lite overksamma muskler här och där. En höft som är lite stel och så. Men aldrig PROBLEM. Tack tack snälla, snälla kropp! Jag är verkligen lyckligt lottad. (När jag för ett år sen hade problem med kroppen och min vikt, märkte jag tendenser, men allt försvann i takt med att kilona försvann igen)

Och allt det där får mig att fundera vidare på detta med hälsa, som ju är så mycket mer än frånvaron av sjukdom. Det är (för mig!) att aktivt må bra, i kroppen, knoppen och själen. I allmänhet är det inget som sköter sig själv, utom möjligen när man är riktigt ung.

Det senaste året har jag blivit alltmer varse hur viktigt det där med sockret är. Jag har läst en hel del om det, och försöker följa nya forskningsrön. "Det vita giftet" är en väldigt bra beteckning på socker, som finns i nästan allt vi stoppar i oss, inte minst halv- och helfabrikat. Jag har själv erfarit hur bra jag mår när jag utesluter eller minskar på socker och vitt mjöl, t.ex. Svullnaden i mage och kropp försvinner, och man blir - lätt! I längden blir man lätt i dubbel bemärkelse.

Jag har hittat en blogg om detta som jag läser med nöje, för att jag får tips och lär mig nya saker hela tiden. Vill gärna slå ett slag för "Från sockerbotten till hälsotoppen", och tycker att du som är lite nyfiken på hur du kan balansera ditt blodsocker, gå ner i vikt om du vill, bli av med onödiga svullnader i kroppen och därmed också få en bättre livskvalitet genom mer energi ska kika in på den.

Fundera: vad är hälsa för dig? Tar du den för given? Eller tycker du att den ligger utom räckhåll? Jag är nyfiken!

1 kommentar:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ett tag kändes det som om du var lite trött och inte riktigt tog tag i yogan? Vad roligt att du börjat igen. Jag har också satt igång efter en alltför lång paus och det ger mig så mycket energi!