måndag 5 mars 2012

Den digitala klyftan



Idag har jag ögnat en rapport som heter "Svenskarna och Internet 2011", och som jag egentligen skulle vilja läsa ordentligt. Somligt är både väntat och tippat, men annat rent häpnadsväckande.

Här är några blandade fakta att begrunda:
- 12 % av befolkningen över 12 år har inte tillgång till Internet
- 12 % av Internetanvändarna saknar egen dator
- 66 % surfar på Internet via sin mobiltelefon
- 7 % twittrar
- 1995 hade 2 % tillgång till Internet, motsvarande siffra 2011 är som sagt 88 %
- hälften av Sveriges treåringar använder Internet bland
- 2009 använde 21 % av befolkningen sociala nätverk, motsvarande siffra 2011 var 52 %
- en tredjedel av tjejer 12-15 år bloggar, medan killarna spelar spel

Jag skulle kunna hålla på i oändlighet, jag gillar statistik och jag gillar Internet. Men lär gärna mer själv i rapporten, här.

Just nu pågå en nationell kampanj som heter Digidel 2013 och som syftar till att ge 500 000 svenskar tillgång till Internet under kampanjperioden. Kampanjen delar ut pengar till lokala och regionala aktörer som vill bekämpa den digitala klyftan och hjälpa till att ge fler tillgång till Internet och datorer. ABF Gotland, Gotlands Länsbibliotek och Almedalsbiblioteket har ett lokalt Digidelprojekt, och vi ser nu fram emot att starta verksamhet tillsammans!

2 kommentarer:

Helena Wangefelt Ström sa...

Mycket intressant! Jag kan rekommendera boken Gilla! av Brit Stakston, om hur idéburna organisationer kan använda nätet och sociala medier för att dela passion och budskap. Den ger en del att tänka på!

Maria Björkman sa...

Ja Helena, den boken läser jag faktiskt just precis nu!