fredag 24 juli 2009

"Hypnotisören" utläst

Jag kunde inte låta bli att "hänga på låset" och få hem boken Hypnotisören av pseudonymen Lars Kepler så fort den kom ut, efter alla förhandsskriverier. Risken är i såna lägen att förväntan blir alltför stor, och även min förväntan var stor.

Boken släpptes förra veckan, och jag läste ut den i går kväll. 572 sidor rätt bra läsning. Ruggig, blodig, med flera parallella handlingar som sen visade sig höra ihop på olika sätt. En sorts polisroman (med den mycket okonventionella kriminalaren Joona Linna i fokus), men ingen deckare. En sorts thriller med sociala perspektiv. En driven författare (?) med mycket att berätta, tror jag.

Boken sägs vara den första i en planerad serie. Jag kommer nog att läsa nästa också, även om jag då kommer att kunna vänta till den kommer ut i pocket.

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Har helt missat den, precis som så många andra böcker...

Maria Björkman sa...

Jamen Annika - man KAN inte vara med överallt!