fredag 15 oktober 2010

Eländesrapporteringen

Man bör ju hänga med i vad som händer i omvärlden, särskilt om man har ett jobb där det krävs. Man bör alltså se alternativt höra på nyheter några gånger om dagen. Men tänker ni på vad nyheterna gör med oss?

Det som kallas nyheter, tycker jag mer liknar ren eländesrapportering. Med några få gyllene undantag - räddningen av de chilenska gruvarbetarna är väl det senaste exempelt på ett sådant - är nyheter synonymt med krig, mord, svält, brottslighet, nöd, olyckor och kris.

Beakta det, samtidigt som du beaktar det faktum att du blir vad du tänker. Om vi fyller våra hjärnor med den så kallade nyhetsrapporteringen, så fyller vi våra hjärnor med olycka. Vi matas med, proppas fulla av, elände. Elände, elände, elände. (Har ni sett sketchen med Lars Ekborg från 1960-talet?) Då kan man bara gissa vilken färg tankarna får, och särskilt om man tänker på att vi faktiskt är mer snara och har lättare till mörka och negativa tankar än ljusa och positiva överlag. Vår tendens att först tänka negativt tillsammans med det faktum att vi matas med elände, vad gör det med oss?

Är det så konstigt att så många människor mår dåligt? Är det så konstigt att det skrivs löpmetervis av böcker om lycka, självförverkligande, positivt tänkande etc? Att vi faktiskt tror oss behöva manualer för att tänka ljust? Nej.

Tänk dig tanken på en hel nyhetssändning från Rapport med bara glada och positiva nyheter! Det händer ju så mycket bra varje dag, varför får vi så liten del av allt detta? (Obs, retorisk fråga. Svaret vet vi nog.)

Ibland blir jag så nyhetstrött, att jag bara struntar i eländet. Och inte är det så farligt, jag klarar mig rätt bra ändå. Världen rämnar inte för att jag hoppar över eländesrapporteringen en dag eller två.

Hur ser du på det här? Måste du följa nyheterna, eller klarar du av att låta bli ibland?

3 kommentarer:

Petra sa...

Jag vill nog gärna ha lite nyhetsinflöde per dag - radio, tv eller något. I mitt tidigare liv trodde jag att jag "måste" veta allt i nyhetsväg, men i dag är jag skönt befriad från det.

Dessutom blir jag allt mer intresserad av lokalnyheter av sorten "En ny fontän invigdes i torsdags". Det känns så på riktigt, på något sätt. Jag minns en artikel i Nya Kristinehamnsposten en gång. Det var ett foto på en tom bakgård, vilken som helst. Bildtexten var "Den här vägen tog tjuvarna!" Sånt gillar jag!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Intressant Maria! Just igår pratade Ellen och jag om hur vi under hela hennes barndom hade P1 Ekot som väckarklocka. Varje morgon vaknade jag till eländes eländebeskrivningar av katastrofer krig och olyckor i världen... galet! Nu gör jag aldrig så. Jag får ont i huvudet bara av att tänka på att vakna till P1 Nyheter.

Maria Björkman sa...

Petra - de lokala nyheterna innehåller betydligt mindre elände, och det kan man ju reflektera en stund över varför det är så. Därför gillar jag "Landet runt", som faktiskt plockar fram det lilla, nära och positiva!

Eva - ja, tänka att vakna av det! Så gjorde jag också, i mitt förra liv. Aldrig mer! Nu vaknar jag till fågelkvitter från min gryningslampa, betydligt mer uppbyggligt!