söndag 18 oktober 2009

Umgänge i en ny tid

Jag önskar jag kunde presentera en bild, men det går inte. Läs det här, så kanske du ändå får en inre bild:

Köksbordet i Tidlösa (det heter så, vårt hem). Ett stabilt furubord, vid fönstret med vidunderlig utsikt. Just nu är det dock kolsvart utanför fönstret eftersom klockan är 19 en oktoberkväll. Det enda ljus man kan skönja är en förbipasserande bil i fjärran, om man anstränger ögonen. Annars - becksvart.

På de båda platserna närmast fönstret, mitt emot varandra, två personer. Man och hustru sedan 22 år. Utfluget barn, bara hunden kvar hemma. De tittar inte på varandra, utan på var sin datorskärm framför sig på bordet. Det knattrar då och då diskret från någotdera tangentbord. De båda ögonparen fladdrar över respektive skärm. Ibland plingar det till från någon av datorerna.

Kanske är båda ute på Facebook. Kanske läser någon av dom kvällstidningen medan den andra bloggar. Vem vet? Det enda jag vet är att de alldeles nyss chattade med varandra via Facebook, liksom bara för att kolla om det funkade...

7 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Kan det bli bättre, kärlek IRL och online SAMTIDIGT!

Maria Björkman sa...

Hm - fast det är nog lite si och så med själva simultankapaciteten...

Polargrevinnan sa...

Ja, inget är som förr, men det behöver inte vara sämre.
Låter mysigt att sitta med datorn mitt emot varandra. Vi sitter i var sitt rum. Man skulle kanske börja och tjatta med varandra. Jag måste först lära herrn vad det är, han har datorn för protokollskrivning och en massa staplar på excell.
Ang ditt inlägg om kultur, så visst är kultur grädde på moset men det skall vara en jädrans mycket grädde.
Bra ide med en näringlivets kulturfond.`
Ha det så bra vid köksbordet.
Viola

Pia sa...

Jag kan verkligen visualisera det. :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tror nog att mannen och kvinnan lyfter blicken från skärmen då och då, möter den andres blick och ler i samförstånd

*P* sa...

2009 i ett nötskal! Det behövs inget foto, din beskrivning är målande! =0)

Maria Björkman sa...

Viola - att använda datorn till det din man gör är en bra början. Kanske kan du så småningom locka honom till vidare mysterier så småningom!
Eva - visst är det så!
Pia och *P* - ni har bra fantasi, och visst blir man lite fnissig av bilden!