tisdag 10 november 2009

Tacksamhet

Många av mina vänner här i cyberspace påtalar vikten av att tänka ljusa och glada tankar som motvikt till det kompakta novembermörkret. Jag är benägen att hålla med. Därför kommer här ett tacksamhetsinlägg från mig.

Jag är så tacksam för att
- jag och de mina är friska
- jag har ett jobb, ett bra sånt dessutom
- jag blir bättre och bättre att ta hand om mig själv
- jag envisas med att yoga
- jag har råd att göra det jag vill (nästan!)
- jag har en härlig livskamrat som älskar mig
- jag är rätt fri att disponera min tid
- vi bor i ett kul och trevligt hus
- Sara och Affe kommer hem till jul
- jag fyller 48 år i februari, förhoppningsvis
- jag har så mycket att vara tacksam för.

Jag blir jätteglad om du vill kommentera här nedan, något som DU känner tacksamhet för. Tankarna smittar, förstår du!

11 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag är tacksam för att jag är frisk.
Jag är tacksam för att mina barn mår bra.
Jag är tacksam för att jag älskar och är älskad.
Jag är tacksam för att jag har råd att betala räkningarna varje månad.
Jag är tacksam för att jag har råd att konsumera en massa kultur.
Jag är tacksam för att jag bor fint.
Jag är tacksam för att jag har Vätö.
m.m., m.m.

Maria Björkman sa...

Tack Annika. Så bra vi har det!

Pia sa...

- jag är glad för att jag är jag.
- jag är glad för att jag har mina underbara barn och barnbarn.
- jag är glad för att jag är älskad.
- jag är glad för att jag bor i en fantastisk stad nära skog och hav.
- jag är glad över mina underbara vänner, både här och där :)
- jag är glad över mitt vackra hem...

och hur mycket mer som helst!

Pia sa...

Nåja... jag skrev glad, men glad = tacksam i det här fallet! :)

Maria Björkman sa...

Tack Pia! Glädje och tacksamhet är nog så besläktade med varandra, och du ÄR ju en glad prick!

LottaEE sa...

Underbara ord Maria - även jag är tacksam för
- att jag är frisk till kropp och själ
- att min älskade make och mina/våra älskade underbara barn är friska till kropp och själ
- att jag får vakna varje dag till nya spännande utmaningar, möten och känslor
- att vi går mot jul för att sedan gå mot vår :-)
- att jag så här mitt i livet är ganska nöjd med mig själv
- att ha ett jobb jag älskar
- att få arbeta i så många helt fantastiska nätverk
- att jag har underbara älskade vänner
- att få känna mig älskad och behövd

Maria Björkman sa...

Hej Lotta - så glad jag blir över att se dig här! Tack för att du delar med dig, visst är det nyttigt att tänka tacksamhet ibland? Kram!

Irene sa...

Härlig idé! :-)

Idag är jag speciellt tacksam över dessa "små" saker:

* Den friska och sköna doften av nysnö!
* Alla djur som jag har äran att beskåda på vår tomt!
* En kopp med varmt te!

Maria Björkman sa...

Irene - så roligt att du tittar in här! Visst är de ofta de små sakerna som kan ge den där extra känslan av glädje och tacksamhet, om vi bara låter oss se dom! Du är nog också lite tacksam över ett vackert hem, kan jag tro! ;o)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag kan bara instämma i allt det ni är glada och tacksamma över. Just i natt när jag vaknar icke tidsomställd är jag så otroligt tacksam över:
- att ha landat lyckligt efter en underbar resa
- att vara tillsammans med de människor jag älskar mest i världen en underbar kväll
- att se mig omkring i mitt fina mysiga hem
- jag är så tacksam för den här kvällen och vill hålla kvar känslan av den länge

Maria Björkman sa...

Eva - jag känner stor tacksamhet över att du är hemma igen, och att du har delat med dig av dina upplevelser på resan. Tack!